برق-قدرت

دانشجویان کارشناسی پیوسته برق-قدرت ورودی 90 دانشگاه فیض

برق-قدرت

دانشجویان کارشناسی پیوسته برق-قدرت ورودی 90 دانشگاه فیض

125 حقیقت شگفت‌انگیز در مورد فضا - قسمت پایانی

اگر چه جهانی که ما در آن زندگی می کنیم آکنده از رازهای شگفت انگیز است، اما همه این رازها دیگر سر به مهر نیستند. چرا که بشر با کنکاش و جستجو به حقیقت بسیاری از آنان پی برده است.

در این مجموعه پنج قسمتی ما سعی خواهیم کرد ۱۲۵ مورد از واقعیت‌های مربوط به سیارات، ستارگان، فضا و فضانوردی را به شکلی مصور و مستند برای شما ارائه کنیم.

در بخش اول ، دوم ، سوم  و چهارم  این مجموعه ۱۰۰  مورد از این حقایق شگفت انگیز را بر شمردیم. حال نوبت به پخش پایانی آن است.

پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 1۰۱- در سطح ماه سطوح تیره‌ای وجود دارد که به آن‌ها دریاهای ماه گفته می شود. البته آنها در حقیقت دریا نیستند و نامشان از قدیم و زمانی که مردم می پنداشتند که این عوارض دریا هستند بر جای مانده است. در حقیقت، این مکان‌ها ردپای جریان‌های گدازه‌ای است که از آتشفشانهای قدیم بر روی سطح ماه باقی مانده است.

اسامی دریاهای ماه


۱۰۲- زمانی که فضانوردان از ماموریت آپولو 11 به زمین بازگشتند، از ترس وجود عوامل بیماری زای ماه، به مدت ۲۱ روز در قرنطینه به سر بردند. این قرنطینه تا ماموریت آپولو 14 نیز ادامه پیدا کرد. تا آنکه مشخص شد ماه عاری از هرگونه حیاتی است و هیچ‌گونه عامل بیماری زایی وجود ندارد.

۱۰۳- اختروش‌ها دورترین اجرام از ما هستند. روشن‌ترین اختروش به نام ۳سی ۲۷۳ در فاصله ۲ میلیارد سال نوری از زمین واقع شده است.

۱۰۴- روشن‌ترین ستارگان در آسمان شب در حقیقت ستاره نیستند و سیارگان مشتری ، ناهید ، مریخ و عطارد هستند.

۱۰۵- در زیر سطح خشک اروپا که یکی از ماه‌های مشتری است، ممکن است که اقیانوسهایی از آب جاری باشد. به همین دلیل این قمر یکی از نقاط تمرکز تحقیقات علمی برای یافتن حیات در منظومه شمسی به شمار می رود.

تصویری از سطح قمر اروپا


۱۰۶- زمانی که فضانوردان ماموریت آپولو 11 عازم ماه بودند، هیچ شرکت بیمه‌ای حاضر نشد آنان را بیمه کند. به همین دلیل آنها عکس‌های خود را امضا کردند تا در صورتی که ماموریت با شکست همراه شد، امرار معاش خانواده آنها از طریق فروش این عکسها تامین شود. اما خب، ماموریت به خوبی پیش رفت و حالا هر از گاهی این عکسها در مزایده های مختلف به قیمت چند ده هزار دلار به فروش می روند.

عکس فضانوردان ماموریت آپولو 11 به همراه امضای آن‌ها


۱۰۷- کهکشان‌ها عموماً در خوشه‌های کهکشانی قرار می گیرند. یک خوشه کهکشانی می تواند دربرگیرنده بیش از ۲۰۰۰ کهکشان باشد.

۱۰۸- در دهه ۱۹۷۰، کاوشگرهای وایکینگ 1 و وایکینگ 2 و کاوشگرهای مریخ 3 و مریخ 5 همگی موفق شدند در سطح مریخ فرود بیایند.

عکسی از مریخ که توسط کاوشگر وایکینگ تهیه شده است


۱۰۹- اگرچه گفته می شود منظومه شمسی از ۹ سیاره تشکیل شده، اما در حقیقت دورترین سیاره که پلوتون نام دارد، یک سیاره کوتوله است.

پلوتون، سیاره کوتوله


۱۱۰- کهکشان راه شیری در خوشه‌ای کهکشانی به نام گروه محلی قرار دارد که شامل ۳۰ کهشکان است. قطر این خوشه در حدود ۷ میلیون سال نوری است.

کهکشان راه شیری، خانه ما


۱۱۱- خوشه دوشیزه (ویرگو) با فاصله ۵۰ میلیون سال نوری بیش از ۱۰۰۰ کهکشان را در خود جای داده است.

۱۱۲- برای ماهواره یا فضاپیمایی که می خواهد در ارتفاع ۲۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین در مدار باقی بماند، سرعت لازم برای اجتناب از سقوط بالای ۸ کیلومتر بر ثانیه است.

۱۱۳- زمانی که فضاپیمایی به سرعتی بالاتر از ۱۴۰ درصد سرعت مداری حرکت کند، می تواند از جاذبه زمین فرار کند. به این سرعت، سرعت گریز گفته می شود. سرعت مداری زمین ۱۱.۲ کیلومتر بر ثانیه است.

۱۱۴- حلقه‌‌های زحل از یخ، گرد و غبار، و سنگ تشکیل می شود که در مدار استوایی سیاره به دور آن گردش می کنند.

تصویری واقعی از حلقه‌های زحل


۱۱۵- یک قاشق غذاخوری از مواد موجود در ستاره نوترونی در حدود ۱۰ میلیارد تن وزن دارند.

۱۱۶- زمان لازم برای گردش زمین به دور خورشید 365.24219 روز است که سال اعتدالی نامیده می شود. برای جبران 0.242 روز باقیمانده هر چهار سال، یک سال کبیسه خواهیم داشت. اما در تقویم اروپایی هر ۴۰۰ سال، سه سال کبیسه حذف می شود تا تقویم به سال خورشیدی نزدیکتر شود.

۱۱۷- پرتوی ایکس نمی تواند وارد اتمسفر شود، بنابراین ستاره‌شناسان می توانند این امواج را تنها از طریق تلسکوپ‌های فضایی مانند روست (ROSAT ) شناسایی کنند.

۱۱۸- دمای ثبت شده در لکه‌های خورشیدی ، در حدود ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد پایین‌تر از نقاط دیگر خورشید است.

عکسی از لکه‌های خورشیدی


۱۱۹- بعد از مه‌بانگ یا بیگ‌بنگ، ماده و ضد ماده (که به آن پادماده نیز اطلاق می شود) همدیگر را نابود کردند. با آنکه برد نهایی با ماده بود، اما جهان بسیار خالی شد.

۱۲۰- پس‌زمینه انفجار مه‌بانگ هنوز در قالب امواج مایکروویو در تمامی فضا قابل شناسایی است. این امواج همان امواجی هستند که برفک تلوزیونی را ایجاد می کنند.

۱۲۱- میزان خطای مجاز برای دیش تلسکوپ‌های ماهواره‌ای ۲ میلیاردیم میلیمتر است.

۱۲۲- نزدیک‌ترین کهکشان به منظومه شمسی، اندرومدا  یا کهکشان زن‌ برزنجیر (که فاصله ۲.۲ میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته) با چشم غیرمسلح قابل رویت است.

کهکشان اندورمدا، همسایه ما


۱۲۳- بستر خشک‌ شده رودخانه‌های سطح مریخ نشان می دهد که احتمالا زمانی در سطح این سیاره آب جریان داشته است. برخی از مواقع در قطب‌های مریخ یخ مشاهده می شود و امکان دارد هنوز در زیر سطح آن نیز آب وجود داشته باشد.

۱۲۴- خورشید به تنهایی ۹۹.۸ درصد جرم منظومه شمسی را تشکیل می دهد، قسمت اعظم باقیمانده جرم موجود نیز متعلق به مشتری است.

۱۲۵- آینده جهان هستی ممکن است به مقدار ماده تاریک موجود در آن بستگی داشته باشد. اگر مقدار ماده تاریک زیاد باشد،‌ ممکن است گرانش حاصل از وجود این ماده در نهایت سبب توقف انبساط و شروع انقباض جهان گردد.

نظرات 1 + ارسال نظر
m.d دوشنبه 21 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 17:16

سلام
خسته نباشید. مطلب خیلی جالبی بود.

سلام خانم دارایی
چه عجب ما شما رو دیدیم!!!
کم پیدایید?!!
ممنون که وقت گذاشتید و مطلب رو خوندید:-)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد